مطلب زیر از روزنامه "8صبح" افغانستان آورده شده که با نگاهی تاریخی، به تشریح سناریوی پاره کردن عکس امام اشاره میکند و خواست حکومت را از این جنجال های کاذب بیان میکند. دید واقع بینانه و بیان ساده، خواندن آن را زیبا میکند.

تاکیدها از من است.

لطفا با لهجه افغانی بخوانید!:

سناریو برای سرکوبی جنبش سبز ایران؛ شکاف ها در ایران عمیق تر می شود

به نظر مي رسد كه سناريوي سركوبي جنبش سبز ايران، در حال تكميل است. پس از انتخابات سال روان در ايران و ادعاهاي مبني بر تقلب گسترده كشمكش هاي سياسي در ايران به اوج خود رسيد. هواداران مير حسين موسوي و مهدي كروبي، از نامزدان اصلاح طلبان ايران، ادعا دارند كه محمود احمدي نژاد با يك تقلب سازمان يافته به اين پيروزي دست يافته است. اين انتخابات در ايران اعتراض هاي بي سابقه مردمي را به همراه داشت. اكنون در ايران هم در سطح مقام هاي مذهبي و هم در ميان مقام هاي سياسي شكاف بزرگي بروز كرده است.

هم اكنون در يك سو چهره ها و جناح هاي مطرح چون مير حسين موسوي، مهدي كروبي، محمد خاتمي، و احزابي با سابقه و با نفوذي چون سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، نهضت آزادي، جبهه مشاركت، كارگزاران، مجمع روحانيون مبارز، حزب اعتماد ملي و نهادهاي دانشجويي قرار دارند، در طرف ديگر رهبر ايران با دولت محمود احمدي نژاد و نيروهاي افراطي بسيجي و سپاه پاسداران مي باشند.
در ميان چهره هاي مذهبي ايران نيز صف بندي هاي جديدي شكل گرفته است. چهره هاي مطرح علمي و فقهي ايران، مانند منتظري، موسوي اردبيلي، يوسف صانعي و هاشمي رفسنجاني همگي از جنبش سبز حمايت مي كنند. در مقابل برخي از مراجع دولتي مانند نوري همداني از محمود احمدي نژاد و رهبر ايران حمايت كرده است. اكنون با گذشت پنج ماه از حوادث پس از انتخابات، به نظر مي رسد كه جنبش سبز ايران كه در آغاز گفته مي شد پس از فروكش كردن احساسات و هيجان هاي دوران انتخابات از صحنه خارج خواهد شد، به عنوان يك حركت مدني، با پايه هاي وسيع
مردمي نقش برازنده و تاثير گذار خود را در تحولات پس از انتخابات ايران ايفا مي كند
.
حكومت محمود احمدي نژاد كه حمايت رهبر مذهبي ايران و نهادهاي نظامي چون بسيج و سپاه را به همراه دارد، در طي چند ماه گذشته سعي كرد تا با روش هاي گوناگون فضاي سياسي ايران را آرام جلوه داده و جنبش سبز ايران را سركوب نمايد.
حكومت ايران در پنج ماه گذشته با ايجاد فضاي نظامي، و بازداشت و محاكمه دسته جمعي سران جنبش سبز، سعي كرد از تداوم اعتراض ها جلوگيري نمايد. اما با وصف تمام محدوديت ها، جنبش سبز ايران در راه پيمايي هاي روز قدس، 16 قوس و ديگر مناسبت ها نشان داد كه هنوز هم مي تواند از حمايت توده ها در ايران برخوردار بوده و حكومت محمود احمدي نژاد را به چالش گيرد. نهادهاي مدني وابسته به جنبش سبز ايران به رغم محدوديت هاي فعاليت رسانه اي و عدم دسترسي به رسانه هاي ملي، توانسته اند با استفاده از فضاي مجازي ديدگاه ها، برنامه ها و واقعيت هاي عيني ايران را منعكس سازند. حكومت ايران پس از تجربه هاي گوناگوني براي انزواي سياسي جنبش سبز، اكنون به نظر مي رسد كه سناريوي جديدي را براي سركوب آنان تدارك ديده است.
سناريوي پاره كردن عكس آيت الله خميني و به دنبال آن مظاهره هاي سازمان يافته در سراسر ايران مي تواند زنگ
خطري براي رهبران جنبش سبز به شمار آيد. در حالي كه مقام هاي جنبش سبز ايران از ياران نزديك آيت الله خميني بوده و هم اكنون نيز خانواده آقاي خميني از اين جنبش حمايت مي كند، اما طرفداران احمدي نژاد سعي دارند كه پاره كردن عكس خميني را به جنبش سبز نسبت دهند. به رغم محكوميت و مشكوك خواندن اين حادثه از سوي مير حسين
موسوي، هنوز هم در رسانه ها و صحبت هاي مقام هاي حكومتي جنبش سبز ايران به عنوان مسوول اين رويداد شناخته مي شود. تجربه سه دهه حكومت ايران نشان داده است كه در پس هر رويدادي كه اتفاق مي افتد، يك هدف مهمي ديگر دنبال شده است. حتا برخي منابع مي گويند كه مقام هاي امنيتي ايران هر از گاهي احساس مي نمايند كه افكار عمومي ضرورت به تمركز روي يك مساله خاصي دارد. حتا براي آن حادثه اي را خلق مي كنند. براي نمونه مي توان از چند حادثه حداقل در چند سال اخير ياد كرد.
در انتخابات رياست جمهوري كه رقابت ها ميان محمد خاتمي و ناطق نوري، نامزد مورد حمايت رهبر ايران به اوج خود رسيده بود، دستگاه هاي امنيتي ايران براي بد نام كردن محمد خاتمي در روز عاشورا كارناوال را در تهران به راه انداختند. در اين كارناوال در موتورها عكس هاي از محمد خاتمي نصب شده بود و دختران به طور نيمه برهنه رقص مي كردند. جالب اين جا بود كه فقط دوربين راديو تلويزيون ملي ايران توانسته بود اين صحنه را ثبت نمايد.

در انتخابات مجلس خبرگان ايران در دهه هفتاد، مردم ايران فاقد يك شور و هيجان عمومي و ملي بود. در آن زمان حادثه قتل ديپلمات هاي ايراني در شهر مزار شريف اتفاق افتاد. رسانه هاي ايران پس از اين حادثه رجزخواني هاي بزرگي را به راه انداختند. برخي رسانه هاي وابسته به حكومت با تيتر درشت نوشتند: «بيا بريم به مزار ملا مامد جان». اين سروده ها و سروده هاي حماسي ديگر 200 هزار سرباز ايران را در مرزهاي افغانستان همراهي مي كرد. حكومت ايران در آن فضاي كاذب سعي كرد روحيه ملي را بالا برده و انتخابات مجلس خبرگان را با شور بيشتر برگزار نمايد.

در بيشتر موارد ديگر ديده شده، زماني كه فضاي انتقاد از حكومت توسط نهادهاي مدني و دانشگاه ها افزايش مي يابد، مقام هاي حكومتي با تشييع تابوت هاي كشته شدگان جنگ 8 ساله ايران و عراق فضا را به سمت دوران جنگ برده و زمينه هر نوع انتقاد را از مردم سلب مي كنند.

در جريان حادثه كوي دانشگاه تهران، رسانه هاي ايران خبر پاره كردن عكس رهبر ايران را به نشر رساندند و بسيجي هاي افراطي در حضور رهبر ايران با صداي بلند فرياد و اشك سر داده و خواستار انتقام شديد گرديدند.

در دهه هفتاد جمهوری اسلامی ایران ازحادثه انفجار حرم امام رضا نیز بهره های زیادی را بدست آورد. که از آنجمله می توان به سرکوبی برخی از حلقه های فعال گروه های اهل سنت و از بین بردن یکی از مساجد مهم آنان اشاره کرد.
در حادثه اخير نيز مي توان همين اهداف پنهاني را به خوبي دريافت.

مقام هاي حكومتي ايران دريافته اند كه در آستانه فرا رسيدن ماه محرم مسوولان جنبش سبز از اين گردهمايي مي توانند به خوبي استفاده نمايند. اين نگراني ها سبب شده تا مسوولان امنيتي ايران در صدد چاره جويي بر آيند. در این میان جالب اینجاست که شخص آیت الله خمینی در دهه پنجاه گفته بود که با کسانی که عکس من را پاره می کنند هرگز برخورد نکنید.

مقام هاي حكومتي ايران با ايجاد اين سناريو، سعي دارند كه براي ده ها هزار مبلغ روحاني، كه از سوي حكومت در همه مساجد و حسينيه ها فرستاده مي شوند، يك سوژه تبليغي خوبي فراهم كنند.


تا با اين بهانه هم براي عاشورا روضه خواني نمايند و هم به حال مقام هاي حكومتي ايران. اين فصل بهترين فصل
براي يك اقدام با استفاده از احساسات ديني و مذهبي مردم مي باشد. اكنون بايد ديد كه جنبش سبز ايران از اين توطيه ايجاد شده چگونه عبور مي كند. آيا مقام هاي حكومتي ايران اين توانايي را در خود مي بينند كه در برابر نهادهاي با پايگاه وسيع مردمي به مقابله برآيند و يا آن كه به همين فضاي پر تنش ادامه خواهند داد؟

1 نظرات:

آیت‌الله منتظری پدر انقلاب اسلامی فرمودند: 
حفظ نظام مقدمه ‌است برای حفظ و انجام دستورات اسلامی. اگر بنا باشد به بهانه حفظ نظام، اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه اسلام
بسیجیها برادران و پدران ما هستند ‌ای برادر بسیجی‌آیا وجدانا شما قبول دارید رفتار شما به مردم مسلمان ما، رفتار اسلامی هست
چطور این جمهوریه عزیز اسلامی ما دو‌ام خواهد آورد وقتی‌رفتار دولت با مردم مسلمان ما کاملا غیر اسلامی هست

۴ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۹:۱۸  

پیام جدیدتر پیام قدیمی تر صفحهٔ اصلی