عاشورا در زمان خود حادثه ای سیاسی اجتماعی بوده است که با گذشت زمان و حضور آل پیامبر در این حوادث، رنگ مذهبی به خود گرفته است. خیلی ساده می توان واقعه عاشورا را اقدام یک حکومت خود نشانده و مستبد در سرکوب مخالفان برحقش دانست.

سرکوبی که با تمهیدات امنیتی آن روز کاملا دقیق و حساب شده بوده است به طوری که ارتش حکومتی بدور از چشم خبرنگاران (تاریخ نگاران) و افکار عمومی، قافله مخالفان را در بیابانی تحت کنترل خود محبوس می کند و پس از چند روز محاصره و فشار بر آنان چون نمیتواند آنان را با خود همراه کند -و مشروعیتش را افزایش دهد- به عنوان آخرین راه حل اقدام به کشتار آنان می کند و میکند آنچه را که نمی بایست بکند و با نقشه ای از قبل تعیین شده این وحشیگری را -از رسانه های حکومتی- جنگ علیه کفار تبلیغ کرده و حتی آن را پیروزی دانسته و جشن برپا میکند!

این خط مشی سیاسیِ حکومت های نامشروع -مبنی بر سرکوب مخالفان- قرنهاست که با تغییراتی اندک همچنان ادامه دارد، و به همین دلیل بطور برجسته، قیام عاشورا از نظر آزادی خواهان و آزاد اندیشان، به عنوان نماد مقابله با حکومت های جور و مستبد شناخته می شود. زیرا عاشورا ماهیتا قیام بر علیه حکومت ظالم و مستبد است و هیچگاه تاکنون حکومتی نتوانسته است خود را به جای فرزندان پیامبر جا بزند و مظلوم نمایی کند.(حتی حکومت فعلی نیز با توجه به ادعاهای اسلامی بودن نتوانست از این قسمت استفاده ای کند و تنها بر هتک حرمت عاشورا تبلیغ میکند) این دقیقا همان نکته عاشورا و راهنمای آزاد اندیشان بوده است، که اندیشمندان بسیاری به آن اشاره کرده اند.
تنها زمانی این نکته علیه حکومتی خنثی می شود که حکومت مشروعیت و مقبولیت داشته باشد. در غیر اینصورت در دام خشونت و سرکوبِ همان حکومت یزیدی می افتد و بتدریج مضمحل میشود.

حال بسیار جالب است که افرادی نادان چطور این پیام روشن "مظلومیت حق" و "آزادی خواهی" عاشورا را با عرصه جنگ طلبی اشتباه می گیرند و فکر میکنند که محرم الحرام، ماه کشتار است؟!!

تلقی اینان از اسلام و نوادگان پیامبر، دین و افرادی خونریز و جنگجو است که منتظر فرصت آدم کشی هستند، و با همین برداشت اشتباه خود را پیرو این دین و افراد فرضی تصور می کنند.
به نظر من تحریف دین و ارائه چهره خشن از اسلام توسط علمای دینی دقیقا همان چیزی است که پایه ریزان فرقه طالبان خواستار آن هستند. و دین و آیینی که نتواند امروزه بدون تجاوز و تعدی به دیگران بقای خود را حفظ کند محکوم به فناست. اینان دقیقا -دانسته یا ندانسته- خواستار پایان دین اسلام یا حداقل تشیع می باشند.
تفاوت و انحراف در حکومت را وقتی واضح و با معنا تر می توان دید که پیام -صلح طلبانه- میرحسین موسوی را با صحبت های نمایندگان مذهبی رهبری و حکومت مبنی بر برخورد و سرکوب و قتل مقایسه کنیم. اینجاست که برداشتهای غلط از دین نمود می یابند.

از قدیم گفتند: دشمن دانا بلندت میکند// برزمینت میزند نادان دوست

پ.ن: پیام عکس آنقدر متوحش و چندش آور بود که نتوانستم حرفی نزنم، تصمیم گرفته ام که این روزها بیشتر ببینم و کمتر بگویم. زیرا چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.. من هم مثل بسیاری از دوستان از حوادث اتفاق افتاده در این روزها متعجب و اندوهناکم.
امیدوارم هرچه زودتر همه چیز آنطور که باید اصلاح شود.

1 نظرات:

من فکر می کنم تعداد زیادی از اینا دوست نیستن که بخوان دانا باشن یا نادون.گرگن توی لباس میش.

۱۲ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۳۹  

پیام جدیدتر پیام قدیمی تر صفحهٔ اصلی